CS: Žáci základních a středních škol si vyzkoušeli vědu v praxi

5. 6. 2017, Praha

Technické a přírodovědné obory mají budoucnost, poznávají žáci na vlastní kůži.

Žáci základních a středních škol si vyzkoušeli vědu v praxi. Své práce prezentovali na závěrečné konferenci programu Věda má budoucnost, která zakončila šestý ročník programu.

Studentské a žákovské týmy, které se letos účastnily soutěže Věda očima mladých, v rámci přihlášených projektů ukázaly, že se o vědu opravdu zajímají. Vítězný tým, studenti z pražského gymnázia Jana Nerudy, sestavil studijní pomůcku Průvodce světem nanočástic. „Naším skromným snem je tuto učební sadu vydat, na což použijeme i výhru a pokusíme se přesvědčit co nejvíce škol, aby učivo nanočástic zařadily do školních vzdělávacích plánů pod učivo redoxních dějů, protože nanočástice v současnosti do škol bezesporu patří“.

Vítěze soutěže určila odborná porota, která se letos skládala ze zástupců společnosti Bayer, Sedlecký kaolin, odborníků z Akademie věd ČR a zástupce neziskové organizace AISIS, která soutěž v rámci programu Věda má budoucnost organizuje.

Pondělní konference byla vyvrcholením šestého ročníku programu. V něm modul pro žáky podporují firmy Bayer a Sedlecký Kaolin. „Zvýšení zájmu žáků o přírodovědné a technické obory můžeme určitě podpořit celou řadou aktivit. My jsme však od počátku vsadili hlavně na jednu – na představování profesních vzorů – představování toho, jak může vypadat práce, kterou lidé s přírodovědným vzděláním dělají. Řada mladých lidí, si prostě nedovede představit, co dělá například chemik, a tak můžeme těžko očekávat, že se rozhodnou pro obor, o jehož profesním uplatnění mají jen velmi mlhavou představu,“ vysvětluje člen správní rady AISIS z. ú. Ivo Jupa.

V průběhu roku žáci a studenti navštívili partnerské firmy a na vlastní oči viděli, jak a na jakých pozicích se s přírodovědným a technickým vzděláním mohou uplatnit. Potkali se s lidmi z praxe tváří v tvář a měli možnost zeptat se na to, co je zajímá. Vyzkoušeli si i pracovní pohovor na nečisto. S tím se podle pana ředitele Střední zemědělské školy v Brandýse nad Labem, Michala Ornsta, běžně nesetkávají: „Pro mnoho žáků je to poprvé, kdy se dívají do provozu takovéto firmy a je to pro ně zajímavá zkušenost. Poznávají profese, o kterých doposud neslyšeli, vidí, jak taková firma funguje. Pro žáky to je dobrá inspirace a pro mnoho z nich i impuls k tomu, začít přemýšlet o svém uplatnění na trhu práce.”

Letos navštívili firmu Bayer a Sedlecký Kaolin. V průběhu června je čeká také prohlídka pracovišť Akademie věd České republiky. „Ve firmách se studenti potkají s profesními vzory z komerčního sektoru a my jim zase umožníme nahlédnout pod pokličku práce vědců. Během návštěv pracovišť Akademie věd ČR v rámci projektu Jarní exkurze do světa vědy si studenti rozšíří své obzory, seznámí se s odborníky z různých profesí a budou tak mít více informací pro volbu svého budoucího uplatnění,“ říká manažerka projektu Dita Hladíková z Akademie věd České republiky.

Úspěšnost programu potvrzují i sami žáci: „Dozvěděla jsem se něco o skutečné firmě, jak taková firma vlastně funguje a jací lidé v ní pracují. Velkou zkušeností byl pracovní pohovor na nečisto a tipy jak na CV a motivační dopis. Myslím, že pro každého to může být zajímavé,” uvedla studentka Střední zdravotnické školy z Prahy 1 do anonymního dotazníku.

 

Věda očima mladých:

Soutěž Věda očima mladých si dává za cíl ukázat žákům základních a středních škol vědu v praxi zábavnou formou. Účastníci mají za úkol vymyslet jakýkoliv vědecký projekt, který realizují v týmech. Vyhlášení soutěže proběhlo v rámci závěrečné konference letošního ročníku programu Věda má budoucnost na Akademii věd ČR. Vítězná škola dostala 10 000 Kč, dohromady si studenti rozdělili více než 30 000 Kč. Všechny přihlášené projekty a jejich umístění si můžete prohlédnout na www.vedamabudoucnost.cz.

Soutěž s přehledem vyhráli studenti z pražského gymnázia Jana Nerudy s projektem Průvodce světem nanočástic. Umístili se na 1. místě v internetovém hlasování i podle odborné poroty, a navíc získali cenu společnosti Bayer. Odnesli si dohromady 20 000 Kč. „Nanočástice a nanotechnologie jsou v dnešní době velmi často skloňovaná slova. Bohužel jen velmi málo lidí tuší, o co se ve skutečnosti jedná a v Česku neexistuje žádný ucelený neodborný text, který by o tomto problému pojednával, proto jsme se rozhodli vytvořit tuto učební sadu,“ říkají o svém projektu studenti.

V druhém umístěném projektu znovu zabodovali studenti Gymnázia Jana Nerudy s pyrolýzou plastů. Navrhli řešení, jak efektivně zpracovávat odpadní plasty: „Je to aktuální téma, už z důvodu, že jsme schopni vytvářet pohonné hmoty ekologickým způsobem a recyklací již použitého materiálu,” uvádí studenti v úvodu své práce. Za umístění svého projektu získali 7500 Kč.

Ve třetím oceněném projektu odbornou porotou se studenti zabývali způsobem efektivní regenerace chladící kapaliny CNC strojů. Stejný projekt vyhrál i cenu Sedleckého Kaolinu a získal tak dohromady za obě ocenění 10000 Kč. Kromě postupu, jak dosáhnout přefiltrované emulze, řešili studenti Technického lycea SPŠ Ostrov i finanční stránku věci a zjistili, že regenerování chladící kapaliny jimi navrženým způsobem může ušetřit nemalé finanční prostředky.

 

Věda má budoucnost:

Vzdělávací program Věda má budoucnost již šest let ukazuje žákům a studentům základních, středních, ale i vyšších odborných škol, že kariéra v technických a přírodovědných oborech může být zajímavá. Partnerem modulu pro žáky a studenty je společnost Bayer a Sedlecký Kaolin. Věda má budoucnost vychází z irského modelu propojování škol a zaměstnavatelů. Mimo modulu určeného pro žáky je v programu modul zaměřený na učitele matematiky, fyziky, výchovné/kariérové poradce a ředitele škol., kterým ukazuje, jak zkvalitnit a zatraktivnit výuku a seznamuje je s aktuální situací na trhu práce. Partnerem tohoto modulu je ŠKODA AUTO a. s.

Kristýna Štiková, PR specialista programu Věda má budoucnost kristyna.stikova@innovationfootprint.eu

www.vedamabudoucnost.cz

zdroj: http://csnoviny.cz/zaci-zakladnich-a-strednich-skol-si-vyzkouseli-vedu-v-praxi/

 

Podobné příspěvky

Kariérní poradenství &... 27. 1. 2016 navštívili studenti třetího ročníku Masarykovy střední školy chemické, pražské sídlo firmy Bayer, aby zde absolvovali další setkání programu věnované tentokrát problematice kariérového poradenství. V
30. 5. 2017 – závěre...
Věda má budoucnost R... Program vzdělávání pedagogických pracovníků základních škol vznicl v rámci projektu Věda má budoucnost pod patronaci občanského sdruženi AISIS a společnosti Škoda Auto. Jde v něm o strukturovanou
Žáci 8 B ze základní ... Vítězkou v soutěži o nejlepší učitelský projekt se v letošním ročníku programu Věda má budoucnost stala paní učitelka Holečková ze Základní školy v Čelákovicích se svým projektem, při kterém
5. 6. proběhne vyhláše...
Pravidla soutěže Věda ... Soutěž probíhá od 1. 2. 2018 do 31. 5. 2018 a vyhlášení výsledků proběhne na závěrečné konferenci v Praze na půdě Akademie věd České republiky, která se
Projekt „Věda má budo... Po celé České republice se právě rozbíhá čtvrtý ročník (na Slovensku třetí ročník) projektu s názvem „Věda má budoucnost“, který se dlouhodobě snaží bojovat s negativním trendem
Zprávy České televize 5. 6. 2017 ČT Zprávy ve 12:00 stopáž 18:10 živý vstup  
„Úvodní setkání... 24. 11. 2014 proběhlo úvodní setkání na Vyšší odborné škole zdravotnické a Střední zdravotnické škole Praha. Obsahem setkání bylo představení projektu studentům 2. ročníku nástavbového studia – obor Diplomovaný farmaceutický
„Úvodní setkání... 4. 5. 2015 proběhlo představení projektu v šesté třídě na ZŠ Na Beránku v Praze. Žáci se v rámci setkání dozvěděli informace o obsahu a průběhu projektu a diskutovali o