CS: Žáci základních a středních škol si vyzkoušeli vědu v praxi

5. 6. 2017, Praha

Technické a přírodovědné obory mají budoucnost, poznávají žáci na vlastní kůži.

Žáci základních a středních škol si vyzkoušeli vědu v praxi. Své práce prezentovali na závěrečné konferenci programu Věda má budoucnost, která zakončila šestý ročník programu.

Studentské a žákovské týmy, které se letos účastnily soutěže Věda očima mladých, v rámci přihlášených projektů ukázaly, že se o vědu opravdu zajímají. Vítězný tým, studenti z pražského gymnázia Jana Nerudy, sestavil studijní pomůcku Průvodce světem nanočástic. „Naším skromným snem je tuto učební sadu vydat, na což použijeme i výhru a pokusíme se přesvědčit co nejvíce škol, aby učivo nanočástic zařadily do školních vzdělávacích plánů pod učivo redoxních dějů, protože nanočástice v současnosti do škol bezesporu patří“.

Vítěze soutěže určila odborná porota, která se letos skládala ze zástupců společnosti Bayer, Sedlecký kaolin, odborníků z Akademie věd ČR a zástupce neziskové organizace AISIS, která soutěž v rámci programu Věda má budoucnost organizuje.

Pondělní konference byla vyvrcholením šestého ročníku programu. V něm modul pro žáky podporují firmy Bayer a Sedlecký Kaolin. „Zvýšení zájmu žáků o přírodovědné a technické obory můžeme určitě podpořit celou řadou aktivit. My jsme však od počátku vsadili hlavně na jednu – na představování profesních vzorů – představování toho, jak může vypadat práce, kterou lidé s přírodovědným vzděláním dělají. Řada mladých lidí, si prostě nedovede představit, co dělá například chemik, a tak můžeme těžko očekávat, že se rozhodnou pro obor, o jehož profesním uplatnění mají jen velmi mlhavou představu,“ vysvětluje člen správní rady AISIS z. ú. Ivo Jupa.

V průběhu roku žáci a studenti navštívili partnerské firmy a na vlastní oči viděli, jak a na jakých pozicích se s přírodovědným a technickým vzděláním mohou uplatnit. Potkali se s lidmi z praxe tváří v tvář a měli možnost zeptat se na to, co je zajímá. Vyzkoušeli si i pracovní pohovor na nečisto. S tím se podle pana ředitele Střední zemědělské školy v Brandýse nad Labem, Michala Ornsta, běžně nesetkávají: „Pro mnoho žáků je to poprvé, kdy se dívají do provozu takovéto firmy a je to pro ně zajímavá zkušenost. Poznávají profese, o kterých doposud neslyšeli, vidí, jak taková firma funguje. Pro žáky to je dobrá inspirace a pro mnoho z nich i impuls k tomu, začít přemýšlet o svém uplatnění na trhu práce.”

Letos navštívili firmu Bayer a Sedlecký Kaolin. V průběhu června je čeká také prohlídka pracovišť Akademie věd České republiky. „Ve firmách se studenti potkají s profesními vzory z komerčního sektoru a my jim zase umožníme nahlédnout pod pokličku práce vědců. Během návštěv pracovišť Akademie věd ČR v rámci projektu Jarní exkurze do světa vědy si studenti rozšíří své obzory, seznámí se s odborníky z různých profesí a budou tak mít více informací pro volbu svého budoucího uplatnění,“ říká manažerka projektu Dita Hladíková z Akademie věd České republiky.

Úspěšnost programu potvrzují i sami žáci: „Dozvěděla jsem se něco o skutečné firmě, jak taková firma vlastně funguje a jací lidé v ní pracují. Velkou zkušeností byl pracovní pohovor na nečisto a tipy jak na CV a motivační dopis. Myslím, že pro každého to může být zajímavé,” uvedla studentka Střední zdravotnické školy z Prahy 1 do anonymního dotazníku.

 

Věda očima mladých:

Soutěž Věda očima mladých si dává za cíl ukázat žákům základních a středních škol vědu v praxi zábavnou formou. Účastníci mají za úkol vymyslet jakýkoliv vědecký projekt, který realizují v týmech. Vyhlášení soutěže proběhlo v rámci závěrečné konference letošního ročníku programu Věda má budoucnost na Akademii věd ČR. Vítězná škola dostala 10 000 Kč, dohromady si studenti rozdělili více než 30 000 Kč. Všechny přihlášené projekty a jejich umístění si můžete prohlédnout na www.vedamabudoucnost.cz.

Soutěž s přehledem vyhráli studenti z pražského gymnázia Jana Nerudy s projektem Průvodce světem nanočástic. Umístili se na 1. místě v internetovém hlasování i podle odborné poroty, a navíc získali cenu společnosti Bayer. Odnesli si dohromady 20 000 Kč. „Nanočástice a nanotechnologie jsou v dnešní době velmi často skloňovaná slova. Bohužel jen velmi málo lidí tuší, o co se ve skutečnosti jedná a v Česku neexistuje žádný ucelený neodborný text, který by o tomto problému pojednával, proto jsme se rozhodli vytvořit tuto učební sadu,“ říkají o svém projektu studenti.

V druhém umístěném projektu znovu zabodovali studenti Gymnázia Jana Nerudy s pyrolýzou plastů. Navrhli řešení, jak efektivně zpracovávat odpadní plasty: „Je to aktuální téma, už z důvodu, že jsme schopni vytvářet pohonné hmoty ekologickým způsobem a recyklací již použitého materiálu,” uvádí studenti v úvodu své práce. Za umístění svého projektu získali 7500 Kč.

Ve třetím oceněném projektu odbornou porotou se studenti zabývali způsobem efektivní regenerace chladící kapaliny CNC strojů. Stejný projekt vyhrál i cenu Sedleckého Kaolinu a získal tak dohromady za obě ocenění 10000 Kč. Kromě postupu, jak dosáhnout přefiltrované emulze, řešili studenti Technického lycea SPŠ Ostrov i finanční stránku věci a zjistili, že regenerování chladící kapaliny jimi navrženým způsobem může ušetřit nemalé finanční prostředky.

 

Věda má budoucnost:

Vzdělávací program Věda má budoucnost již šest let ukazuje žákům a studentům základních, středních, ale i vyšších odborných škol, že kariéra v technických a přírodovědných oborech může být zajímavá. Partnerem modulu pro žáky a studenty je společnost Bayer a Sedlecký Kaolin. Věda má budoucnost vychází z irského modelu propojování škol a zaměstnavatelů. Mimo modulu určeného pro žáky je v programu modul zaměřený na učitele matematiky, fyziky, výchovné/kariérové poradce a ředitele škol., kterým ukazuje, jak zkvalitnit a zatraktivnit výuku a seznamuje je s aktuální situací na trhu práce. Partnerem tohoto modulu je ŠKODA AUTO a. s.

Kristýna Štiková, PR specialista programu Věda má budoucnost kristyna.stikova@innovationfootprint.eu

www.vedamabudoucnost.cz

zdroj: http://csnoviny.cz/zaci-zakladnich-a-strednich-skol-si-vyzkouseli-vedu-v-praxi/

 

Podobné příspěvky

Návštěva sídla Bayer ... 26. 11. 2015 navštívili žáci 3. ročníku z Masarykovy střední školy chemické pražské sídlo společnosti Bayer. Kromě představení společnosti absolvovali žáci prohlídku prostor s představením jednotlivých oddělení
Úvodní setkání Věda ... Dovolujeme si vás pozvat na úvodní setkání k projektu Věda má budoucnost, který realizuje společnost ŠKODA AUTO ve spolupráci s občanským sdružením AISIS. Podívejte se na pozvánku.
Závěrečná konference Letošní ročník programu Věda má budoucnost byl ukončen v pondělí 5. června v Akademii věd ČR, kde se setkali žáci zapojených škol, aby představili své projekty ma
Zahájení projektu V letošním školním roce jsme zahájili moduly pro učitele, ředitele a kariérové poradce ve spolupráci se ŠKODA Auto. Zájemci z řad škol se mohou  hlásit na emailu:
„Návštěva sídla... 11. 5. 2015 navštívili žáci šesté třídy pražské ZŠ Na Beránku sídlo společnosti Bayer. Žáci si povídali se zaměstnanci firmy Bayer o tom, co je třeba umět, aby člověk mohl pracovat
Úvodní setkání pedago... Ve čtvrtek 2. února proběhne v Mladé Boleslavi úvodní setkání pedagogů zapojených ve čtvrtém ročníku programu Věda má budoucnost v modulech pro učitele matematiky, fyziky, výchovné poradce
Rok průmyslu a technick... Více než 400 akcí se uskutečnilo v letošním Roce průmyslu a technického vzdělávání, který se svými partnery vyhlásil Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) zastupující souhrnně
Představení projektu &#... 23. 11. 2015 proběhlo představení projektu studentům 3. ročníku Masarykovy střední školy chemické z Prahy 1. Studenti se dozvěděli, co je čeká za aktivity v projektu v
„Den v životě fir... Ve dnech 6. a 8. 10. 2014 proběhla návštěva žáků osmých tříd ze ZŠ, MŠ, ZUŠ Jesenice v sídle společnosti IBM Česká Republika. Během setkání s názvem „Den v životě firmy“ se žáci setkali s
„Úvodní setkání... 28. 11. 2014 proběhlo představení projektu v osmých třídách na ZŠ Dr. Malíka v Chrudimi. Žáci se dozvěděli, co je čeká v rámci projektu Věda má budoucnost v průběhu