Do projektu Věda má budoucnost se zapojilo přes sto tisíc žáků (TRENDYZDRAVI.CZ/ 7.6.2014)

Další ročník programu Věda má budoucnost je za námi. Stejně jako loni se podařilo zvýšit zájem o přírodovědné obory české a slovenské mládeže, protože do projektu se jen v České republice aktivně zapojilo více než 700 žáků a 200 učitelů základních a středních škol, na Slovensku pak celkem 200 žáků a 14 učitelů. „Stále klesající zájem žáků o přírodovědné obory vnímáme jako vážnou hrozbu pro Českou republiku. Tento trend a nedostatek technicky a přírodovědně vzdělaných absolventů dlouhodobě nepříznivě ovlivňuje ekonomický rozvoj ČR a její konkurenceschop­nost. Bayer, v rámci svého firemního motta: Věda pro lepší život, se rozhodl tomuto negativnímu trendu proaktivně čelit, právě zapojením v projektu Věda má budoucnost. Těší nás, že právě naši odborníci, naši zaměstnanci jsou těmi, kteří pedagogům základních a středních škol, ale především právě mladé generaci sami ukazují, jaké příležitosti a možnosti přírodovědné obory přináší pro zlepšování kvality života.“ uvedl Frank Held, generální ředitel firmy Bayer pro Českou republiku a Slovensko.

Aktivní spolupráce firmy a škol

Projekt byl rozdělen do několika jednotlivých bloků. Jedním z nich bylo setkání „Den v životě firmy“, kde žáci na vlastní kůži poznali, jak funguje mezinárodní firma zaměřená na inovace, výzkum a oblast přírodních věd v českém prostředí, čím se její pracovníci zabývají, jaké problémy řeší, co ke své práci potřebuji. V bloku s názvem „Tvorba životopisů a příprava na pohovor“ se přímo ve firmě mladí lidé naučili, jak se připravit na přijímací pohovor, který si s personalisty také mají možnost nanečisto vyzkoušet. Dále s odborníky konzultovali, jak má vypadat správný životopis a jak směřovat na budoucí kariéru v přírodovědných oborech. Na setkání „Věda v praxi“ si účastníci prožili zkoumání vědy tváří v tvář s vědci a odborníky z Akademie věd ČR.

Ukazuje i učitelům inovace a trendy v aplikaci přírodovědných o­borů

“Žáci se často rozhodují o svém budoucím zaměstnání podle toho, jak je bavily předměty ve škole. Program projektu “Věda má budoucnost” byl proto koncipován tak, aby mladí lidé viděli, že tyto obory jsou pro kvalitu života velmi zásadní a mají obrovský potenciál pro budoucnost. Důležité je v projektu také ukázat učitelům různé inovace a trendy v aplikaci těchto oborů tak, aby byli učitelé schopni své žáky zaujmout a motivovat je pro zájem o přírodovědné a technické obory a aby jim pomohli s následným uplatněním na trhu práce, “ vysvětluje hlavní cíl vzdělávacího programu Radim Zabadal, hlavní koordinátor projektu Věda má budoucnost.

Prezentace projektů před vrcholovými manažery firmy Bayer

Letošní ročník programu byl završen na závěrečné školní konferenci, prezentacemi studentů před vrcholovými manažery firmy Bayer, kdy studenti představili své návrhy, jak zlepšit prestiž vědy v České republice. Navrhované projekty byly představeny také laické veřejnosti na portálu ww.soutez.veda­mabudoucnost.cz, kde studenti získávali nezávislá hodnocení a doporučení veřejnosti a dalších škol a partnerů v projektu. Porota složená ze zástupců firmy Bayer, zástupců Akademie věd ČR a neziskové organizace AISIS vybrala v rámci konference 3 vítězné projekty, které byly oceněny finančními odměnami v celkové výši 35.000 Kč.

Program Věda má budoucnost vznikl v roce 2011 v rámci celosvětové iniciativy firmy Bayer „Making Science Make Sense“ pod patronací MŠMT, Akademie věd ČR a Svazu průmyslu. Spoluorganizaci projektu má na starosti občanské sdružení AISIS. V projektu jde o strukturovanou spolupráci zapojených škol a společnosti Bayer. Smyslem je zatraktivnění přírodovědných a technických oborů na základních a středních školách. Know-how celého projektu vychází z úspěšné irské iniciativy School Business Partnership, do níž je v současné době v celém Irsku zapojeno na 125 velkých firem a 170 škol. V letošním roce je do projektu v ČR zapojeno 5 firem. Organizátoři ovšem usilují o stále širší zapojení dalších firem, aby dokázali jednak rozšířit vliv projektu na zvyšování zájmu o přírodovědné a technické obory u mladých lidí a zároveň uspokojit stále narůstající zájem o spolupráci s firmami ze strany základních a středních škol v České republice.

Vítězné projekty jsou představeny v rámci portálu www.vedamabudou­cnost.cz

Podobné příspěvky

Učitelé se sešli na pr... 27. listopadu se sešla první část učitelů zapojených do projektu Věda má budoucnost – Modul pro pedagogické pracovníky – v Muzeu ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi.
Soutěž Věda očima mla... Soutěž Věda očima mladých vyhrál projekt mykologické analýzy ovzduší, který zpracovaly sestry Michaela a Kateřina Neubergerovy z Gymnázia Jana Nerudy v Praze. Instruktážním videem lidem ukázaly, jak mohou v domácích podmínkách
Setkání s řediteli v J... 15. ledna proběhlo první setkání letošního ročníku programu Věda má budoucnost – pro ředitele. Ředitelé a zástupci  6 ZŠ se sešli na semináři věnovaném řízení změny (lektor
Tisková zpráva Věda o... Praha, 11. června 2018 – žáci středních odborných škol si vyzkoušeli vědu v praxi. Své práce prezentovali na půdě Akademie věd České republiky na závěrečné konferenci programu
Dvoudenní setkání uči... 29. – 30. ledna proběhlo dvoudenní setkání učitelů v Černém Dole. Učitelé zapojení do programu Věda má budoucnost s partnerem Škoda Auto se sešli na dvoudenním workshopu.
PF 2017 Přejeme všem partnerům, studentům, žákům, učitelům a nadšencům, kteří stejně jako my vidí ve vědě budoucnost hodně štěstí, úspěchů, radostí a průlomových objevů do roku 2017.
Žáci ve firmách zjiš... Již pátým rokem běží po celé České republice program s názvem Věda má budoucnost, který se dlouhodobě snaží bojovat s negativním trendem klesajícího zájmu o přírodovědné a
Vzdělávání učitelů ... V Mladé Boleslavi byl úspěšně zakončen první ročník vzdělávacího programu pro učite­le základních škol z regionu zaměřený na pod­poru výuky matematiky a fyziky. Uskutečnil se v rámci projektu Věda má
ČRo Plus, Zprávy 5. 6. 2017 ČRo Plus, Zprávy, stopáž 9:26 živý vstup  
Zájem o iniciativu „V... Po celém Česku se v současnosti rozbíhá čtvrtý ročník (na Slovensku třetí ročník) projektu s názvem Věda má budoucnost, který se dlouhodobě snaží bojovat s negativním trendem