Firmy a akademici vybírali z nejlepších žákovských projektů na podporu vědy

Praha, 2. června 2015

000Možnost vyzkoušet si nanečisto pracovní pohovor či poznat prostředí firmy, kde by mohli jednou pracovat – to jsou věci, které nejvíce oceňují účastníci programu Věda má budoucnost, jenž se snaží přitáhnout mladé lidi k přírodovědným a technickým oborům. Jeho čtvrtý ročník dnes završila slavnostní konference na půdě Akademie věd ČR, na níž žáci ze sedmi vybraných škol z celé republiky představili své projekty v rámci soutěže Věda očima mladých aneb jak podpořit vědu a techniku v ČR. Odborná porota vybírala nejzajímavější projekty, které si mezi sebou rozdělí odměnu více než 40 tisíc korun. Za iniciativou stojí vzdělávací organizace AISIS, zapojena je i řada předních nejen českých firem, kterým leží na srdci budoucnost přírodovědných a technických oborů.Na závěrečné konferenci letošního ročníku programu Věda má budoucnost prezentovali školáci své projekty před odbornou porotou složenou z manažerů firem, zástupců organizace AISIS a členů Akademie věd ČR. Před samotnými prezentacemi se se soutěžními projekty mohla seznámit také laická veřejnost prostřednictvím portálu www.soutez.vedamabudoucnost.cz. Zde lidé mohli pro své oblíbené soutěžní týmy hlasovat a zvýšit tak jejich šance na výhru.

Porota vybrala projekty podle předem stanovených kritérií (inovativnost, realizovatelnost, přínos pro společnost) a nejzajímavější z nich ocenila finančními odměnami v celkové výši přesahující 40 tisíc korun. Ceny udělovala v několika kategoriích – hlavní cena, cena firem Bayer, ŠKODA AUTO, Sedlecký Kaolin a cena veřejnosti. Peníze žáci následně využijí buď k realizaci představených projektů, nebo jako podporu k vlastnímu studiu. Během konference mohli studenti také získat zpětnou vazbu k projektům, diskutovat se zaměstnanci firem a poznat účastníky programu z ostatních zapojených škol.

Přehled vítězných studentských kolektivů letošního ročníku soutěže Jak zlepšit prestiž vědy najdete na webových stránkách www.vedamabudoucnost.cz nebo www.soutez.vedamabudoucnost.cz, případně na facebookové stránce pod heslem Věda má budoucnost.

Iniciativa Věda má budoucnost již čtvrtým rokem bojuje proti klesajícímu zájmu mladých lidí o technické a přírodovědné obory. Ve spolupráci s firmami, které se pohybují na poli vědy a moderních technologií, se snaží oživit nudnou teoretickou výuku těchto předmětů na školách pomocí poznatků z reálného pracovního prostředí. Žáci základních a středních škol se v celoročních programech seznamují s každodenním chodem těchto firem a s možnostmi svého uplatnění v řadách jejich zaměstnanců. Společnosti jako Bayer, IBM a ŠKODA AUTO tak umožňují školám nahlédnout do svého zákulisí a žáci si mohou udělat obrázek o své možné budoucnosti. Studenti během letošního školního roku absolvovali několik setkání se zaměstnanci, dozvěděli se, jaké typy pracovních pozic firmy nabízejí, a mohli si také vyzkoušet fiktivní přijímací řízení prostřednictvím sepsání vlastního životopisu či absolvováním pracovního pohovoru nanečisto se skutečnými personalisty. Právě tyto možnosti, jež jim pomohou při rozhodování o jejich budoucím profesním směřování, oceňují mnozí z účastníků nejvíce. „Přišlo mi to přínosné z důvodu, že mě život ve firmě zajímá a je důležité vědět, co očekávat od práce v takové firmě,“ uvedl k účasti v projektu žák 8. třídy ze základní školy v Chrudimi. V následujícím bloku nazvaném Věda v praxi se žáci dostali do vývojových laboratoří a provozů firem nebo měli možnost prožít zkoumání vědy tváří v tvář s vědci a odborníky z Akademie věd ČR.
Učitelé zapojení v programu oceňují především prakticky prezentované pracovní možnosti v oblastech, kde se využívá chemie, biologie a fyzika. Vnímají to jako velmi přínosnou ukázku toho, jak se mohou jejich žáci uplatnit. v různých oborech v rámci chemicko-farmaceutického průmyslu. Díky řadě podnětů, které během celého vzdělávacího procesu získali, obohacují výuku o zkušenosti z praxe a pokoušejí se ji udělat pro své žáky zajímavější.

Do programu Věda má budoucnost se do dnešního dne aktivně zapojilo více než 1 300 žáků a téměř 120 učitelů z České republiky a na 350 žáků a 15 učitelů na Slovensku.

Podobné příspěvky

Představení projektu &#... 23. 11. 2015 proběhlo představení projektu studentům 3. ročníku Masarykovy střední školy chemické z Prahy 1. Studenti se dozvěděli, co je čeká za aktivity v projektu v
„Den v životě fir... 10. 12. 2014 proběhlo v pražském sídle společnosti Bayer setkání s názvem Den v životě firmy, kterého se zúčastnili studenti oboru Chemik oprátor z druhého ročníku SŠ – Centrum odborné přípravy
Ocenění studentů (TÝD... Ocenění studentů Firma Bayer ocenila nejlepší návrhy studentů na podporu zvýšení prestiže vědy v projektu Věda má budoucnost. Své vlastní návrhy, jak pomoci zlepšit prestiž vědy v
Soutěž Věda očima mla... Soutěž Věda očima mladých vyhrál projekt mykologické analýzy ovzduší, který zpracovaly sestry Michaela a Kateřina Neubergerovy z Gymnázia Jana Nerudy v Praze. Instruktážním videem lidem ukázaly, jak mohou v domácích podmínkách
ČRo PLUS ČRo PLUS vstup, 8:25 Představení projektu Věda má budoucnost a výherců soutěže Věda očima mladých.
CS: Žáci základních a... 5. 6. 2017, Praha Technické a přírodovědné obory mají budoucnost, poznávají žáci na vlastní kůži. Žáci základních a středních škol si vyzkoušeli vědu v praxi. Své práce
„Úvodní setkání... 20. 11. 2014 proběhlo představení projektu na Střední průmyslové škole Ostrov, která je do projektu zapojená již druhým rokem. Předmětem setkání bylo zejména představení projektu studentům 3. ročníku Technického lycea, kteří budou zapojeni
B. Wojnar: ŠKODA AUTO pl... Automobilka ŠKODA AUTO dodala od ledna svým zákazníkům 522 500 vozů. Poprvé v historii bylo v prvním pololetí dodáno více net půl milionu vozů (první pololetí 2013:
Představení projektu za... Všechny zapojené školy do letošního ročníku programu Věda má budoucnost mají za sebou první úvodní setkání na školách. Studenti se seznámili s obsahem programu Věda má budoucnost. Dověděli se,
HR blok ve firmě Bayer a... V pátek 23. března proběhl druhý workshop ve firmě Bayer pro studenty gymnázia Jana Nerudy. Studenti se na něm dozvěděli více o tom, jak správně psát životopisy a