Firmy a akademici vybírali z nejlepších žákovských projektů na podporu vědy

Praha, 2. června 2015

000Možnost vyzkoušet si nanečisto pracovní pohovor či poznat prostředí firmy, kde by mohli jednou pracovat – to jsou věci, které nejvíce oceňují účastníci programu Věda má budoucnost, jenž se snaží přitáhnout mladé lidi k přírodovědným a technickým oborům. Jeho čtvrtý ročník dnes završila slavnostní konference na půdě Akademie věd ČR, na níž žáci ze sedmi vybraných škol z celé republiky představili své projekty v rámci soutěže Věda očima mladých aneb jak podpořit vědu a techniku v ČR. Odborná porota vybírala nejzajímavější projekty, které si mezi sebou rozdělí odměnu více než 40 tisíc korun. Za iniciativou stojí vzdělávací organizace AISIS, zapojena je i řada předních nejen českých firem, kterým leží na srdci budoucnost přírodovědných a technických oborů.Na závěrečné konferenci letošního ročníku programu Věda má budoucnost prezentovali školáci své projekty před odbornou porotou složenou z manažerů firem, zástupců organizace AISIS a členů Akademie věd ČR. Před samotnými prezentacemi se se soutěžními projekty mohla seznámit také laická veřejnost prostřednictvím portálu www.soutez.vedamabudoucnost.cz. Zde lidé mohli pro své oblíbené soutěžní týmy hlasovat a zvýšit tak jejich šance na výhru.

Porota vybrala projekty podle předem stanovených kritérií (inovativnost, realizovatelnost, přínos pro společnost) a nejzajímavější z nich ocenila finančními odměnami v celkové výši přesahující 40 tisíc korun. Ceny udělovala v několika kategoriích – hlavní cena, cena firem Bayer, ŠKODA AUTO, Sedlecký Kaolin a cena veřejnosti. Peníze žáci následně využijí buď k realizaci představených projektů, nebo jako podporu k vlastnímu studiu. Během konference mohli studenti také získat zpětnou vazbu k projektům, diskutovat se zaměstnanci firem a poznat účastníky programu z ostatních zapojených škol.

Přehled vítězných studentských kolektivů letošního ročníku soutěže Jak zlepšit prestiž vědy najdete na webových stránkách www.vedamabudoucnost.cz nebo www.soutez.vedamabudoucnost.cz, případně na facebookové stránce pod heslem Věda má budoucnost.

Iniciativa Věda má budoucnost již čtvrtým rokem bojuje proti klesajícímu zájmu mladých lidí o technické a přírodovědné obory. Ve spolupráci s firmami, které se pohybují na poli vědy a moderních technologií, se snaží oživit nudnou teoretickou výuku těchto předmětů na školách pomocí poznatků z reálného pracovního prostředí. Žáci základních a středních škol se v celoročních programech seznamují s každodenním chodem těchto firem a s možnostmi svého uplatnění v řadách jejich zaměstnanců. Společnosti jako Bayer, IBM a ŠKODA AUTO tak umožňují školám nahlédnout do svého zákulisí a žáci si mohou udělat obrázek o své možné budoucnosti. Studenti během letošního školního roku absolvovali několik setkání se zaměstnanci, dozvěděli se, jaké typy pracovních pozic firmy nabízejí, a mohli si také vyzkoušet fiktivní přijímací řízení prostřednictvím sepsání vlastního životopisu či absolvováním pracovního pohovoru nanečisto se skutečnými personalisty. Právě tyto možnosti, jež jim pomohou při rozhodování o jejich budoucím profesním směřování, oceňují mnozí z účastníků nejvíce. „Přišlo mi to přínosné z důvodu, že mě život ve firmě zajímá a je důležité vědět, co očekávat od práce v takové firmě,“ uvedl k účasti v projektu žák 8. třídy ze základní školy v Chrudimi. V následujícím bloku nazvaném Věda v praxi se žáci dostali do vývojových laboratoří a provozů firem nebo měli možnost prožít zkoumání vědy tváří v tvář s vědci a odborníky z Akademie věd ČR.
Učitelé zapojení v programu oceňují především prakticky prezentované pracovní možnosti v oblastech, kde se využívá chemie, biologie a fyzika. Vnímají to jako velmi přínosnou ukázku toho, jak se mohou jejich žáci uplatnit. v různých oborech v rámci chemicko-farmaceutického průmyslu. Díky řadě podnětů, které během celého vzdělávacího procesu získali, obohacují výuku o zkušenosti z praxe a pokoušejí se ji udělat pro své žáky zajímavější.

Do programu Věda má budoucnost se do dnešního dne aktivně zapojilo více než 1 300 žáků a téměř 120 učitelů z České republiky a na 350 žáků a 15 učitelů na Slovensku.

Podobné příspěvky

Žáci 8 B ze základní ... Vítězkou v soutěži o nejlepší učitelský projekt se v letošním ročníku programu Věda má budoucnost stala paní učitelka Holečková ze Základní školy v Čelákovicích se svým projektem, při kterém
ČRo Plus, Zprávy 5. 6. 2017 ČRo Plus, Zprávy, stopáž 9:26 živý vstup  
Představení projektu &#... 23. 11. 2015 proběhlo představení projektu studentům 3. ročníku Masarykovy střední školy chemické z Prahy 1. Studenti se dozvěděli, co je čeká za aktivity v projektu v
Představení projektu &#... Ve čtvrtek 16. 11. 2016 proběhlo představení projektu studentům Gymnázia Jana Nerudy v Praze. Žáci se seznámili s obsahem programu Věda má budoucnost. Dověděli se, co všechno je v rámci
Studenti hledali budoucno... V uplynulých dnech skončil další ročník programu „Věda má budoucnost“, a to školní konferencí probíhající přímo ve firmě Bayer. Své návrhy na zlepšení prestiže vědy v České republice na
Kariérní poradenství &... 18. 3. 2016 absolvovali studenti třetího ročníku Střední zemědělské školy v Brandýse n. Labem další setkání programu věnované problematice kariérního poradenství. V rámci setkání se probíralo, jak
Věda má budoucnost – ... Program vzdělávání pedagogických pracovníků základních škol vznicl v rámci projektu Věda má budoucnost pod patronaci občanského sdruženi AISIS a společnosti Škoda Auto. Jde v něm o strukturovanou
„Strategické setk... 15.10. 2014 proběhlo Strategické setkání partnerů projektu Věda má budoucnost v prostoru Impact Hub Praha. Obsahem setkání bylo ohlédnutí za uplynulými třemi lety působení projektu v Čechách a
Vědci učí učitele, ja... MF Dnes 20. 4. 2016
Den v životě firmy – ... V pátek 24. 02. 2017 přijeli studenti druhého ročníku SPŠ Ostrov do Sedleckého Kaolinu, aby se v rámci bloku Den v životě firmy dozvěděli více o této zajímavé firmě.