Firmy a akademici vybírali z nejlepších žákovských projektů na podporu vědy

Praha, 2. června 2015

000Možnost vyzkoušet si nanečisto pracovní pohovor či poznat prostředí firmy, kde by mohli jednou pracovat – to jsou věci, které nejvíce oceňují účastníci programu Věda má budoucnost, jenž se snaží přitáhnout mladé lidi k přírodovědným a technickým oborům. Jeho čtvrtý ročník dnes završila slavnostní konference na půdě Akademie věd ČR, na níž žáci ze sedmi vybraných škol z celé republiky představili své projekty v rámci soutěže Věda očima mladých aneb jak podpořit vědu a techniku v ČR. Odborná porota vybírala nejzajímavější projekty, které si mezi sebou rozdělí odměnu více než 40 tisíc korun. Za iniciativou stojí vzdělávací organizace AISIS, zapojena je i řada předních nejen českých firem, kterým leží na srdci budoucnost přírodovědných a technických oborů.Na závěrečné konferenci letošního ročníku programu Věda má budoucnost prezentovali školáci své projekty před odbornou porotou složenou z manažerů firem, zástupců organizace AISIS a členů Akademie věd ČR. Před samotnými prezentacemi se se soutěžními projekty mohla seznámit také laická veřejnost prostřednictvím portálu www.soutez.vedamabudoucnost.cz. Zde lidé mohli pro své oblíbené soutěžní týmy hlasovat a zvýšit tak jejich šance na výhru.

Porota vybrala projekty podle předem stanovených kritérií (inovativnost, realizovatelnost, přínos pro společnost) a nejzajímavější z nich ocenila finančními odměnami v celkové výši přesahující 40 tisíc korun. Ceny udělovala v několika kategoriích – hlavní cena, cena firem Bayer, ŠKODA AUTO, Sedlecký Kaolin a cena veřejnosti. Peníze žáci následně využijí buď k realizaci představených projektů, nebo jako podporu k vlastnímu studiu. Během konference mohli studenti také získat zpětnou vazbu k projektům, diskutovat se zaměstnanci firem a poznat účastníky programu z ostatních zapojených škol.

Přehled vítězných studentských kolektivů letošního ročníku soutěže Jak zlepšit prestiž vědy najdete na webových stránkách www.vedamabudoucnost.cz nebo www.soutez.vedamabudoucnost.cz, případně na facebookové stránce pod heslem Věda má budoucnost.

Iniciativa Věda má budoucnost již čtvrtým rokem bojuje proti klesajícímu zájmu mladých lidí o technické a přírodovědné obory. Ve spolupráci s firmami, které se pohybují na poli vědy a moderních technologií, se snaží oživit nudnou teoretickou výuku těchto předmětů na školách pomocí poznatků z reálného pracovního prostředí. Žáci základních a středních škol se v celoročních programech seznamují s každodenním chodem těchto firem a s možnostmi svého uplatnění v řadách jejich zaměstnanců. Společnosti jako Bayer, IBM a ŠKODA AUTO tak umožňují školám nahlédnout do svého zákulisí a žáci si mohou udělat obrázek o své možné budoucnosti. Studenti během letošního školního roku absolvovali několik setkání se zaměstnanci, dozvěděli se, jaké typy pracovních pozic firmy nabízejí, a mohli si také vyzkoušet fiktivní přijímací řízení prostřednictvím sepsání vlastního životopisu či absolvováním pracovního pohovoru nanečisto se skutečnými personalisty. Právě tyto možnosti, jež jim pomohou při rozhodování o jejich budoucím profesním směřování, oceňují mnozí z účastníků nejvíce. „Přišlo mi to přínosné z důvodu, že mě život ve firmě zajímá a je důležité vědět, co očekávat od práce v takové firmě,“ uvedl k účasti v projektu žák 8. třídy ze základní školy v Chrudimi. V následujícím bloku nazvaném Věda v praxi se žáci dostali do vývojových laboratoří a provozů firem nebo měli možnost prožít zkoumání vědy tváří v tvář s vědci a odborníky z Akademie věd ČR.
Učitelé zapojení v programu oceňují především prakticky prezentované pracovní možnosti v oblastech, kde se využívá chemie, biologie a fyzika. Vnímají to jako velmi přínosnou ukázku toho, jak se mohou jejich žáci uplatnit. v různých oborech v rámci chemicko-farmaceutického průmyslu. Díky řadě podnětů, které během celého vzdělávacího procesu získali, obohacují výuku o zkušenosti z praxe a pokoušejí se ji udělat pro své žáky zajímavější.

Do programu Věda má budoucnost se do dnešního dne aktivně zapojilo více než 1 300 žáků a téměř 120 učitelů z České republiky a na 350 žáků a 15 učitelů na Slovensku.

Podobné příspěvky

Počet škol zapojených ... Po celé České republice se právě rozbíhá čtvrtý ročník (na Slovensku třetí ročník) projektu s názvem Věda má budoucnost, který se dlouhodobě snaží bojovat s negativním trendem klesajícího zájmu
Představení projektu &#... V úterý 25. 10. 2016 proběhlo představení projektu studentům 8. ročníku Základní školy Dr. Jana Malíka v Chrudimi. Žáci se seznámili s obsahem programu Věda má budoucnost. Dověděli se,
Žáci z celé ČR předs... V červnu byl slavnostně zakončen již třetí ročník programu Věda má budoucnost, a to závěrečnou konferencí probíhající ve firmě Bayer. Žáci a studenti základních a středních škol
Dvoudenní workshop pro u... Dvoudenní workshop (pro učitele matematiky a fyziky) se koná 17. – 18. 3. 2016 Více informací: ŠA_dvoudenní_workshop_anotace
Závěrečná konference ... 7. 6. 2016 proběhla Závěrečná konference programu Věda má budoucnost na Akademii věd ČR v Praze. Na konferenci představili žáci pěti škol z celé republiky své projekty na
5. 6. proběhne vyhláše...
Zájem o iniciativu „V... Po celém Česku se v současnosti rozbíhá čtvrtý ročník (na Slovensku třetí ročník) projektu s názvem Věda má budoucnost, který se dlouhodobě snaží bojovat s negativním trendem klesajícího zájmu o přírodovědné
Cíleně orientované wor... Další setkání učitelů zapojených do programu Věda má budoucnost proběhlo ve středu 21. března v Centru přírodních věd – Hvězdárně v Jičíně. Pro učitele matematiky a fyziky byl nejprve
Věda má budoucnost (MLA... Zajímáte se o vědu, přírodovědné a technické obory? Myslíte si ale, že kariéra v této oblasti nemá budoucnost? Závěrečná konference k projektu Věda má budoucnost vás může přesvědčit
DZ: Bayer ocenil students... Společnost Bayer ocenila nejlepší návrhy studentů na podporu zvýšení prestiže vědy v projektu Věda má budoucnost. (ČIANEWS) – Společnost Bayer ocenila nejlepší návrhy studentů na podporu zvýšení prestiže