Soutěž Věda očima mladých vyhrál projekt o plísních v ovzduší

Praha – Soutěž Věda očima mladých vyhrál projekt mykologické analýzy ovzduší, který zpracovaly sestry Michaela a Kateřina Neubergerovy z Gymnázia Jana Nerudy v Praze. Instruktážním videem lidem ukázaly, jak mohou v domácích podmínkách analyzovat výskyt částic hub a plísní v bytech nebo domech. Prezentace finalistů a slavnostní vyhlášení výsledků soutěže se uskutečnilo v prostorách Akademie věd ČR.

Soutěž je organizována v rámci programu Věda má budoucnost vzdělávací organizace AISIS, jehož cílem je popularizace vědy u studentů základních a středních škol. Irena Fričová z pořádající společnosti si pochvalovala, že letošní úroveň projektů byla výrazně vyšší než loni.

Vítězný projekt může přispět k ochraně zdraví lidí, proto také získal i cenu hlavního partnera soutěže firmy Bayer. „Plísně mohou mít různá zdravotní rizika pro člověka, proto je nutné sledovat jejich koncentraci. Analýza ovzduší právě sleduje koncentrace těch partikulí,“ řekla ČTK a Českému rozhlasu Michaela Neubergerová. Aktuálně končí pátý ročník šestiletého studia, její sestra je o dva roky níže.

Postup pro domácnosti zachytily na videu. Příprava a zachycení částic trvá dohromady přibližně tři hodiny. Týden je potřeba na kultivaci. Pro závěrečnou analýzu je vhodné, aby byl k dispozici někdo zkušený, protože vyhodnocovat nález jen s pomocí literatury může být pro laika složité, poznamenala starší z vítězného sesterského týmu. Ten ovládl i hlasování veřejnosti na internetu.

plisne

Druhou příčku obsadili studenti Střední průmyslové školy Ostrov díky projektu o měření úrovně radiace detektorem v domácnostech. Na třetí příčce skončily dívky z Masarykovy střední školy chemické v Praze, které v projektu učily malé ekology. Škoda Auto jako partner ocenila projekt jediné základní školy v soutěži. Školáci z České Lípy v něm navrhovali policejní drony.

Iniciativa Věda má budoucnost pátým rokem usiluje o zvýšení zájmu mladých lidí o technické a přírodovědné obory. Ve spolupráci s firmami oživuje teoretickou výuku poznatky z reálného pracovního prostředí. Školáci mohou nahlédnout do zákulisí podniků. V Česku se do tohoto programu zapojilo více než 1500 žáků a téměř 150 učitelů.

článek – České noviny.cz

160608ceskenovinky

Podobné příspěvky

Iniciativa Věda má budo... Po celé České republice se právě rozbíhá čtvrtý měnil< (na Slovensku třetí ročník) projektu s názvem Věda má budoucnost, který se dlouhodobě snaží bojovat s negativním trendem
Den ve firmě – VO... Ve čtvrtek 2.2. v odpoledních hodinách nás navštívilo celkem 30 studentů z Vyšší odborné školy zdravotnické sídlící na Praze 1. Studentky se zúčastnili v rámci programu Věda
TYDEN.CZ: Soutěž vyhrá... 5. 6. 2017 Vítězem letošního ročníku soutěže Věda očima mladých se stala trojice studentů pátého ročníku šestiletého Gymnázia Jana Nerudy. Pro své vrstevníky sepsali učebnici Průvodce světem
Čtvrtstoletí šípu (2.... ŠKODA AUTO 1990-2015 Moderní dějiny naší největší automobilky jsou s Auto Tipem úzce spojeny. Stejně jako se náš časopis zrodil na základě licence německého Auto Bildu, tak
Představení projektu za... Všechny zapojené školy do letošního ročníku programu Věda má budoucnost mají za sebou první úvodní setkání na školách. Studenti se seznámili s obsahem programu Věda má budoucnost. Dověděli se,
Představení projektu &#... 30. 11. 2015 proběhlo představení projektu studentům 2. a 3. ročníku Technického lycea ze SPŠ Ostrov. Studenti se dozvěděli, co je čeká za aktivity v rámci školního roku a
Představení projektu &#... Ve čtvrtek 13. 10. 2016 proběhlo představení projektu studentům 3. ročníku Střední zdravotnické školy v Praze. Studenti se seznámili s obsahem programu Věda má budoucnost. Dověděli se, co
Bayer ocenil nejlepší n... V pátek 6. června byl slavnostně zakončen další ročník programu Věda má budoucnost. a to školní konferenc í probíhající přímo ve firmě Bayer. Své vlastní návrhy. jak
Firma Bayer ocenila nejle... Studenti Hana Vysokomenská. Nkola Pařilová a Daniel Karkoš z Centra odborné přípravy tec hnic kohospodáiské v Praze 9 uspěli v soutěži Věda má budoucnost. kterou třetím rokem
Další ročník zahájen Oznamujeme, že je zahájen další ročník programu Věda má budoucnost. Můžete se hlásit do modulů pro učitele (ŠKODA AUTO) či pro žáky (BAYER) Učitelům matematiky a fyziky,