Soutěž Věda očima mladých vyhrál projekt o plísních v ovzduší

Praha – Soutěž Věda očima mladých vyhrál projekt mykologické analýzy ovzduší, který zpracovaly sestry Michaela a Kateřina Neubergerovy z Gymnázia Jana Nerudy v Praze. Instruktážním videem lidem ukázaly, jak mohou v domácích podmínkách analyzovat výskyt částic hub a plísní v bytech nebo domech. Prezentace finalistů a slavnostní vyhlášení výsledků soutěže se uskutečnilo v prostorách Akademie věd ČR.

Soutěž je organizována v rámci programu Věda má budoucnost vzdělávací organizace AISIS, jehož cílem je popularizace vědy u studentů základních a středních škol. Irena Fričová z pořádající společnosti si pochvalovala, že letošní úroveň projektů byla výrazně vyšší než loni.

Vítězný projekt může přispět k ochraně zdraví lidí, proto také získal i cenu hlavního partnera soutěže firmy Bayer. „Plísně mohou mít různá zdravotní rizika pro člověka, proto je nutné sledovat jejich koncentraci. Analýza ovzduší právě sleduje koncentrace těch partikulí,“ řekla ČTK a Českému rozhlasu Michaela Neubergerová. Aktuálně končí pátý ročník šestiletého studia, její sestra je o dva roky níže.

Postup pro domácnosti zachytily na videu. Příprava a zachycení částic trvá dohromady přibližně tři hodiny. Týden je potřeba na kultivaci. Pro závěrečnou analýzu je vhodné, aby byl k dispozici někdo zkušený, protože vyhodnocovat nález jen s pomocí literatury může být pro laika složité, poznamenala starší z vítězného sesterského týmu. Ten ovládl i hlasování veřejnosti na internetu.

plisne

Druhou příčku obsadili studenti Střední průmyslové školy Ostrov díky projektu o měření úrovně radiace detektorem v domácnostech. Na třetí příčce skončily dívky z Masarykovy střední školy chemické v Praze, které v projektu učily malé ekology. Škoda Auto jako partner ocenila projekt jediné základní školy v soutěži. Školáci z České Lípy v něm navrhovali policejní drony.

Iniciativa Věda má budoucnost pátým rokem usiluje o zvýšení zájmu mladých lidí o technické a přírodovědné obory. Ve spolupráci s firmami oživuje teoretickou výuku poznatky z reálného pracovního prostředí. Školáci mohou nahlédnout do zákulisí podniků. V Česku se do tohoto programu zapojilo více než 1500 žáků a téměř 150 učitelů.

článek – České noviny.cz

160608ceskenovinky

Podobné příspěvky

Kariérní poradenství &... 27. 1. 2016 navštívili studenti třetího ročníku Masarykovy střední školy chemické, pražské sídlo firmy Bayer, aby zde absolvovali další setkání programu věnované tentokrát problematice kariérového poradenství. V
29.3. personální blok S... 29. 3. 2017 do společnosti Bayer zavítali studenti Střední odborné školy zdravotnické z Prahy 1. Kromě malého občerstvení jsme pro ně připravili zajímavý program. Studenti si nejprve
„Závěr projektu V... 2. 6. 2015 proběhla Závěrečná konference programu Věda má budoucnost na Akademii věd ČR v Praze. Akademie věd ČR je jednou z významných organizací, které nad programem drží
5. 6. proběhne vyhláše...
Vzdělávání učitelů ... V Mladé Boleslavi byl úspěšně zakončen první ročník vzdělávacího programu pro učite­le základních škol z regionu zaměřený na pod­poru výuky matematiky a fyziky. Uskutečnil se v rámci projektu Věda má
Projekt „Věda má budo... Po celé České republice se právě rozbíhá čtvrtý ročník (na Slovensku třetí ročník) projektu s názvem „Věda má budoucnost“, který se dlouhodobě snaží bojovat s negativním trendem
Vědci učí učitele, ja... MF Dnes 20. 4. 2016
Závěrečné setkání p... V pátek 10. června proběhne v Mladé Boleslavi závěrečné setkání pedagogů zapojených v letošním ročníku Věda má budoucnost v modulech pro učitele, výchovné poradce a ředitele základních
„Setkání absolven... 17. 4. 2015 proběhlo třetí setkání pro absolventy loňského ročníku programu Věda má budoucnost, v rámci modulu pro učitele realizovaného ve spolupráci se společností ŠKODA AUTO. Účastníky byli vyučující
Den ve firmě – ZŠ... Ve čtvrtek 26. 1. 2017 jsme přivítali na exkurzi ve společnosti BAYER žáky Základní školy Dr. Jana Malíka z Chrudimi a jejich učitelský doprovod. Exkurze začala podle