Soutěž Věda očima mladých vyhrál projekt o plísních v ovzduší

Praha – Soutěž Věda očima mladých vyhrál projekt mykologické analýzy ovzduší, který zpracovaly sestry Michaela a Kateřina Neubergerovy z Gymnázia Jana Nerudy v Praze. Instruktážním videem lidem ukázaly, jak mohou v domácích podmínkách analyzovat výskyt částic hub a plísní v bytech nebo domech. Prezentace finalistů a slavnostní vyhlášení výsledků soutěže se uskutečnilo v prostorách Akademie věd ČR.

Soutěž je organizována v rámci programu Věda má budoucnost vzdělávací organizace AISIS, jehož cílem je popularizace vědy u studentů základních a středních škol. Irena Fričová z pořádající společnosti si pochvalovala, že letošní úroveň projektů byla výrazně vyšší než loni.

Vítězný projekt může přispět k ochraně zdraví lidí, proto také získal i cenu hlavního partnera soutěže firmy Bayer. „Plísně mohou mít různá zdravotní rizika pro člověka, proto je nutné sledovat jejich koncentraci. Analýza ovzduší právě sleduje koncentrace těch partikulí,“ řekla ČTK a Českému rozhlasu Michaela Neubergerová. Aktuálně končí pátý ročník šestiletého studia, její sestra je o dva roky níže.

Postup pro domácnosti zachytily na videu. Příprava a zachycení částic trvá dohromady přibližně tři hodiny. Týden je potřeba na kultivaci. Pro závěrečnou analýzu je vhodné, aby byl k dispozici někdo zkušený, protože vyhodnocovat nález jen s pomocí literatury může být pro laika složité, poznamenala starší z vítězného sesterského týmu. Ten ovládl i hlasování veřejnosti na internetu.

plisne

Druhou příčku obsadili studenti Střední průmyslové školy Ostrov díky projektu o měření úrovně radiace detektorem v domácnostech. Na třetí příčce skončily dívky z Masarykovy střední školy chemické v Praze, které v projektu učily malé ekology. Škoda Auto jako partner ocenila projekt jediné základní školy v soutěži. Školáci z České Lípy v něm navrhovali policejní drony.

Iniciativa Věda má budoucnost pátým rokem usiluje o zvýšení zájmu mladých lidí o technické a přírodovědné obory. Ve spolupráci s firmami oživuje teoretickou výuku poznatky z reálného pracovního prostředí. Školáci mohou nahlédnout do zákulisí podniků. V Česku se do tohoto programu zapojilo více než 1500 žáků a téměř 150 učitelů.

článek – České noviny.cz

160608ceskenovinky

Podobné příspěvky

Den v životě firmy –... Poslední návštěva ve firmě Bayer v roce 2017 se uskutečnila v pátek 15. 12.  Studenty gymnázia Jana Nerudy v Praze nejprve pan Březina, koordinátor projektu za BAYER, seznámil s tím,
Věda má budoucnost R... Program vzdělávání pedagogických pracovníků základních škol vznicl v rámci projektu Věda má budoucnost pod patronaci občanského sdruženi AISIS a společnosti Škoda Auto. Jde v něm o strukturovanou
Den ve firmě + HR blok &... Ve čtvrtek 2. 2. ráno jsme na půdě společnosti BAYER přivítali skupinu studentů ze Střední zemědělské školy Brandýs nad Labem v čele s ředitelem školy. Studenti se
Školení pro ředitele &... V pátek 10. listopadu proběhlo úvodní setkání pro ředitele nového ročníku Věda má budoucnost – moduly pro pedagogické pracovníky. Součástí byl seminář na téma PR školy a
Den v životě firmy – ... 24. května 2016 proběhlo v pražském sídle společnosti Bayer setkání studentů z Gymnázia J. Heyrovského se zaměstnanci společnosti Bayer. Studenti se nejprve dozvěděli o náplni programu Věda má
Den v životě firmy –... V novém roce se jako první do firmy Bayer podívali studenti střední školy COPTH v Praze. Jejich „Den v životě firmy“ začal trochu netradičně – přednáškou o cévních mozkových příhodách.
ČRo Plus, Zprávy 5. 6. 2017 ČRo Plus, Zprávy, stopáž 9:26 živý vstup  
PF 2017 Přejeme všem partnerům, studentům, žákům, učitelům a nadšencům, kteří stejně jako my vidí ve vědě budoucnost hodně štěstí, úspěchů, radostí a průlomových objevů do roku 2017.
Závěrečná konference ... 11. června 2018 proběhla Závěrečná konference projektu Věda má budoucnost. Žáci středních odborných škol si vyzkoušeli vědu v praxi. Své práce prezentovali na půdě Akademie věd České republiky
Učitelská soutěž Věd... Učitelé zapojení do vzdělávacího programu Věda má budoucnost soutěžili o nejlepší způsob zatraktivnění přírodovědných a technických předmětů. Zvítězila Iveta Holečková ze základní školy v Čelákovicích se svým projektem, při