Žáci ve firmách zjišťují, že uplatnit se ve vědě, je perspektivní

Již pátým rokem běží po celé České republice program s názvem Věda má budoucnost, který se dlouhodobě snaží bojovat s negativním trendem klesajícího zájmu o přírodovědné a technické obory u mladých lidí. Osmáci ze základních škol a třeťáci ze středních škol se v průběhu projektu seznamují s využitím těchto oborů v praxi. Děje se tak formou návštěv firem, diskusí s odborníky, rozhovory s personalisty i prostřednictvím vlastních prezentací projektů ve vědecké soutěži.

„Program k dnešnímu oslovil více než 1 200 žáků a studentů a přes sto učitelů ze čtyřiceti škol. Přesto v naší iniciativě nejde o kvantitu.

Důraz je kladen na dlouhodobou spolupráci se školou prostřednictvím několika setkání s danou třídou během školního roku, aby byl efekt a přínos pro žáky co největší,“ uvedl koordinátor projektu Radim Zabadal z občanského sdružení AISIS, které projekt řídí a koordinuje. Z vyhodnocení loňského ročníku vyplynulo, že téměř všichni žáci program vnímají jako „výborný“ nebo „velmi dobrý“, skoro polovina žáků díky němu změnila svůj pohled na vzdělání a kariéru v těchto oborech. Hlavní přínos programu vidí všichni zapojení učitelé stejně – především v „poskytnutí praktického vhledu do světa práce a získání dovedností, které žákům pomohou při hledání zaměstnání“.

„Během dne v životě firmy bylo super to, že jsme si procházeli firmu Bayer a mohli vidět zaměstnance při jejich práci. Nejlepší ze všeho bylo, že jsem si mohla vyzkoušet pohovor. Byla to pro mě obrovská zkušenost do života a také nejlepší zážitek z programu,“ uvedla žákyně osmé třídy ze základní školy v Chrudimi.

Do projektu jsou zapojeny firmy IBM, Bayer, ŠKODA AUTO a Sedlecký kaolin. Ty školám zprostředkovávají možnost podívat se přímo do zákulisí světa práce a aplikované vědy a techniky v praxi. Jako další součást programu byl letos spuštěn 2. ročník studentské soutěže s názvem Věda očima mladých, kam žáci a studenti přihlašovali své vlastní projekty na podporu vědy. Projekty ohodnotila odborná porota a následně proběhlo slavnostní vyhlášení s udílením cen na půdě Akademie věd ČR.

Mezi nominovanými se objevil např. projekt mapující správné postupy forenzní analýzy v kriminalistice nebo návrh robůtka, který učitelům pomůže monitorovat dění ve třídě. Vyhráli studenti střední školy technickohospodářské z Prahy 8-Libně, kteří navrhli způsob, jak oslovit žáky základních škol a poukázat na zajímavosti studia chemie na tamní škole. Další kolo soutěže bude vyhlášeno na jaře 2016. Program je otevřen dalším zájemcům ze škol a firem. Více na: www.vedamabudoucnost.cz.

23.12.2015 Moderní řízení

Podobné příspěvky

Věda má budoucnost – ... Program vzdělávání pedagogických pracovníků základních škol vznicl v rámci projektu Věda má budoucnost pod patronaci občanského sdruženi AISIS a společnosti Škoda Auto. Jde v něm o strukturovanou
„Strategické setk... 15.10. 2014 proběhlo Strategické setkání partnerů projektu Věda má budoucnost v prostoru Impact Hub Praha. Obsahem setkání bylo ohlédnutí za uplynulými třemi lety působení projektu v Čechách a
HR blok ve firmě Bayer a... V pátek 13. dubna proběhl ve firmě Bayer poslední blok věnovaný personalistice. Studenti Střední zemědělské školy v Brandýse se seznámili s tím, jak psát životopisy, motivační dopisy a jak
„Úvodní setkání... 2. 10. 2014 proběhlo úvodní setkání s žáky osmých tříd na ZŠ, MŠ, ZUŠ Jesenice, kde se žáci dozvěděli, co je čeká v rámci projektu Věda má budoucnost v
Věda v praxi – SPŠ O... Ve středu 4. 5. 2016 měli možnost studenti druhého a třetího ročníku Technického lycea ze SPŠ Ostrov navštívit Sedlecký Kaolin a podrobně se seznámit s těžbou a zpracováním kaolinu.
„Den v životě fir... 10. 12. 2014 proběhlo v pražském sídle společnosti Bayer setkání s názvem Den v životě firmy, kterého se zúčastnili studenti oboru Chemik oprátor z druhého ročníku SŠ – Centrum odborné přípravy
Růst firem brzdí nedost... Větší zájem o řemesla a technické vzdělání by mělo přinést nahrazení maturity mistrovskou zkouškou. Absolventi některých technických oborů jsou podle statistik na trhu práce na roztrhání, je
Novinky.cz: Gymnazisté n... Vítězem soutěže Věda očima mladých se stala trojice studentů 5. ročníku pražského Gymnázia Jana Nerudy. Pro své vrstevníky sepsali učebnici Průvodce světem nanočástic. Druhé místo připadlo studentům
Noc vědců 2016 Když se tak zamyslíte nad tím, kolik znáte vědců ve svém okolí, je dost možné, že byste je spočítali na prstech jedné ruky. Víte, co dělají? Rozumíte
PF 2017 Přejeme všem partnerům, studentům, žákům, učitelům a nadšencům, kteří stejně jako my vidí ve vědě budoucnost hodně štěstí, úspěchů, radostí a průlomových objevů do roku 2017.